حافظه خبری

مجله خبری حافظه

حافظه خبری

مجله خبری حافظه

کارتریج چیست؟


اول از همه، لازم است که کارتریج را تعریف کنید. کارتریج به آن دسته از مواد و مواد مصرفی پرینتر گفته می شود که به دو صورت در بازار موجود است. مانند کارتریج های چاپگر، دو نوع کارتریج وجود دارد.

یکی کارتریج تونر یا کارتریج لیزری است که برای پرینترها و دستگاه های کپی لیزری استفاده می شود و دیگری کارتریج جوهر افشان است که برای چاپگرهای رنگی استفاده می شود.

قیمت کارتریج hp یا جوهر افشان

چاپگرهای جوهرافشان با پاشیدن قطره های کوچک جوهر بر روی کاغذ از طریق سوراخ های کوچک در سر، تصاویر رنگی و سیاه و سفید با کیفیت بالا تولید می کنند. چاپگرهای جوهرافشان دارای سه رنگ اصلی آبی، قرمز و زرد با رنگ مشکی در کناره هستند و برای تولید تصاویر با رنگ مشکی استفاده می شوند. برخی از چاپگرهای جوهرافشان از ترکیب سه رنگ اصلی، جوهر مشکی تولید می کنند که برای نوشتن متن مناسب نیست. زیرا رنگ آن به سمت سبز یا آبی متمایل است.

در بیشتر پرینترهای جوهرافشان قدیمی، سه رنگ اصلی به هم مرتبط هستند و اگر یکی از رنگ ها تمام شد، باید هر سه رنگ را جایگزین کنید. اما امروزه در چاپگرهای جوهرافشان از این سه رنگ به صورت جداگانه استفاده می شود.

به طور کلی، اکثر چاپگرهای جوهرافشان دارای 4 رنگ اصلی هستند. اما اگر به یک چاپگر حرفه ای نیاز دارید، بهتر است علاوه بر سه رنگ اصلی و مشکی، از قرمز روشن و آبی روشن استفاده کنید. زیرا ترکیب این شش رنگ در ایجاد تصاویری با رنگ های طبیعی تر موثرتر است.

کارتریج لیزر چیست؟

مواد مصرفی در پرینتر لیزری پودر یا تونر نامیده می شود. جوهر در چاپگرهای جوهرافشان و ظرفی که تونر را در خود جای می دهد کارتریج تونر نامیده می شود.

با چاپگرهای لیزری، کار چاپ با استفاده از پودر و کارتریج درام به کاغذ منتقل می شود. در نتیجه هد و درام در کارتریج های لیزری و جوهر به ترتیب وظیفه انتقال اطلاعات و چاپ آن بر روی کاغذ با استفاده از مواد مصرفی را بر عهده دارند.

تمام کارتریج های لیزر آوافرهنگ دارای 2 قسمت اصلی هستند: درام و تونر. گاهی اوقات این دو جزء در برخی ماشین ها به طور جداگانه و در برخی دیگر در یک کارتریج استفاده می شوند. همچنین تمامی پرینترهای رنگی نیاز به حضور 4 رنگ اصلی مشکی، قرمز، زرد و آبی دارند و بقیه رنگ ها از ترکیب این 4 رنگ ایجاد می شوند. در برخی از چاپگرها این چهار رنگ در چهار کارتریج مختلف و هر رنگ در یک کارتریج و در چاپگرهای دیگر این چهار رنگ در 2 کارتریج قرار می گیرند، بنابراین یک کارتریج رنگی لیزری حاوی سه O آبی است. در کنار کارتریج از رنگ های زرد و قرمز و مشکی استفاده شده است. در این نوع کارتریج ها سر بر روی کارتریج قرار می گیرد.

برخی از چاپگرها دارای 6 کارتریج نیز هستند که علاوه بر 4 رنگ اصلی، از دو عدد به نام Photo Color نیز استفاده می کنند.

این 2 رنگ قرمز و آبی روشن هستند و عکس فیروزه ای و عکس سرخابی نامیده می شوند. به این نوع چاپگرها فوتومارت می گویند و بیشتر برای عکس برداری استفاده می شوند. پرینترهای لیزری تعداد تونرهای یکسانی دارند و از 4 رنگ اصلی به صورت کارتریج استفاده می کنند. پرینترهای لیزری سیاه از کارتریج مشکی استفاده می کنند و در این گونه دستگاه ها درام و تونر در یک کارتریج قرار می گیرند.

کارتریج یا کارتریج مناسب؟

تلفظ صحیح این کلمه «کارتریج» است و کلمه «کارتریج» به اشتباه در گویش این کلمه ساخته شده است. معادل انگلیسی این اصطلاح کارتریج است که در محصولات دیگر نیز استفاده می شود.

تفاوت بین کارتریج لیزری و جوهر

تفاوت این دو نوع کارتریج را می توان به ساده ترین شکل بیان کرد: کارتریج تونر از پودر تونر برای چاپ استفاده می کند. به این ترتیب پودر با توجه به تصویر و متن به آرامی روی کاغذ ذوب می شود.

اما یک چاپگر جوهر افشان تصویر و متن شما را مانند قطرات ریز آب روی کاغذ خیس می کند و خیس می کند.

کارتریج دستگاه کپی مانند کارتریج پرینتر لیزری عمل می کند، با این تفاوت که حاوی تونر بیشتری است.

در برخی از کارتریج های لیزری و جوهر قطعه ای به نام 'تراشه' وجود دارد که وظیفه اعلام میزان محصول در کارتریج را بر عهده دارد. در واقع با توجه به میزان تونر یا جوهر داخل تراشه ها، ظرفیت چاپ کارتریج بر اساس تعداد صفحات تعریف می شود که در عین حال باعث کاهش مواد داخل کارتریج، تعداد صفحات مشخص شده نیز می شود. کاهش می یابد و پیام خطا به چاپگر ارسال می شود و از چاپگر به رایانه ارسال می شود

در خرید کاست به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر قصد خرید پرینتر لیزری را دارید قبل از هر چیز باید به نوع کارتریج توجه کنید. انتخاب کارتریج مناسب می تواند در زمان و هزینه شما صرفه جویی کند. اگر چاپگر شما قابلیت چاپ سیاه و سفید اسناد را دارد، بهتر است از جوهر سیاه استفاده کنید، به این ترتیب در هزینه هایتان صرفه جویی زیادی خواهید داشت.

نکته مهم دیگر هنگام خرید کارتریج این است که از سازگاری آن با چاپگر خود اطمینان حاصل کنید.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به حفاظت از محیط زیست اهمیت می دهید، کارتریج های بازیافت برای شما عالی هستند. البته برخی از جوهرها گران هستند و با بررسی دقیق بازار پرینترها متوجه خواهید شد که قیمت خرید کارتریج جوهر برای چاپگر شما با خرید مدل جدید چاپگر و جوهر کاملا متفاوت است. در این حالت، مقرون به صرفه ترین راه، تعویض چاپگرتان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد