حافظه خبری

مجله خبری حافظه

حافظه خبری

مجله خبری حافظه

سازگاری فضای ابری با اینترنت اشیاء

 

 

دسته بندی : فناوری

رابطه iot با cloud storage موضوعی مهم در فناوری روز به شمار می‌رود. شاید شما هم اسم فضای ابری را شنیده باشید. اگر هم با اینترنت و فضای مجازی سر و کاری ندارید شاید برایتان جالب باشد که در مورد فضای ابری و کاربردهای آن بیشتر بدانید. ما در این مقاله سعی داریم بر اساس منبع مقاله یعنی وبسایت باارزش به بررسی فضای ابری و کارایی آن بپردازیم:

 

تاریخچۀ کوتاه در مورد فضای ابری:

در دهه 1970 بیشتر مشاغل مجبور بودند از سیستم‌های کامپیوتری بسیار بزرگی استفاده کرده و هزینه‌های زیادی را برای محاسبات و عملیات‌های خود صرف کنند. این روند ادامه داشت تا آن که در سال 1980 و با به وجود آمدن ریزپردازنده‌ها شروعی نو در این عرصه ایجاد شد. کوچک‌تر شدن سیستم‌های رایانه ای و در نهایت قدرت بیشتر این فناوری ورق تکنولوژی را برای صاحبان مشاغل خرد تغییر داد. این موضوع را می‌توان سرآغاز رابطه iot با  cloud storage دانست.

در مرحلۀ بعدی دانشمندان و متخصصان سعی کردند به جای استفاده از هر کامپیوتر شخصی فضایی امن برای بارگذاری و استفاده از منابع اطلاعاتی ایجاد کنند. این ایده در نهایت به ساخت فضای ابری انجامید.

از اولین و بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان این سیستم‌های مدرن کشورهایی از جمله: ایالات‌متحده آمریکا،‌آمازون‌، گوگل و مایکروسافت را می‌توان نام برد. این کشورها به واسطۀ مزارع بزرگ سرور خود توانسته اند تا بخش بزرگی از درخواست به این فناوری را در سطح جهانی پاسخ دهند.   

 

مهم‌ترین سود استفاده از فضاهای ابری:

بسیاری از سازمان‌ها و نهادها نیازهای متفاوتی داشته و اکثراً به صورت مداوم به حجم‌های زیاد ابری نیازی ندارند. اما در هر زمان که نیاز به این موضوع در آن‌ها ایجاد شود می‌توانند به جای خرید سروری اختصاصی (فیزیکی) آن را به صورت فضای ابری خریداری کرده و بهای آن‌ها را به میزان لازم پرداخت کنند. این موضوع از دو جهت بسیار سودمند است.

  • هزینه پرداخت‌شده دقیقاً به میزان نیاز سازمان بوده و این موضوع اهمیت زیادی برای هر سازمان دارد.
  • در هر زمان می‌توانند این میزان استفاده را زیاد کرده یا کاهش دهند.

استفاده از فضای ابری برای کاربران عمومی:

کاربران عمومی هم از این فناوری استفاده می‌کنند. شاید بسیاری از افراد تمایل داشته باشند در فضای گوگل درایو اطلاعات خود را بارگذاری کرده و ذخیره کنند. این فضا خود از فضای ابری گوگل بهره می‌برد.

 

اینترنت اشیا (IoT) و رابطۀ آن با فضای ابری

بیشتر ذخیره سازی‌ها و دیگر کارهای انجام شده به وسیلۀ کاربر در قسمت حافظۀ دستگاه انجام می‌شود و کمتر پیش می‌آید که یک کاربر از فضای ابری برای کارهای معمولی استفاده کند. در این بخش می‌خواهیم به بررسی  اینترنت اشیاء (IoT) پرداخته و رابطۀ آن را با فضای ابری به صورتی مختصر توضیح دهیم.

 

شاید بتوان گفت بیشتر سیستم‌های (IoT) از سنسورهای زیادی برای جمع آوری اطلاعات و داده‌ها بهره می‌برند. بعد از دریافت اطلاعات بر اساس موارد تنظیم شده در آن‌ها تصمیماتی هوشمند گرفته شده و در نهایت منجر به عملکرد مثبت آن‌ها می‌شود. در حقیقت رابطه iot با cloud storage سر آغازی بدین شکل دارد. سنسورهای اینترنت اشیا به فضای ابری متصل شده و در نهایت از این فضا داده‌های مربوط به تصمیم گیری را دریافت می‌کنند.

از طرف دیگر این فضای ابری موجب می‌شود داده‌های روی هر سنسور به وسیلۀ فضای ابری (کامل شوند). این موضوعی بسیار مهم است چرا که در صورت استفاده نکردن از این دسته فضاها نهاد یا شرکت باید از سرورهای اختصاصی با هزینه‌های بسیار بالا استفاده کند.