حافظه خبری

مجله خبری حافظه

حافظه خبری

مجله خبری حافظه

چگونه فیزیوتراپیست از دستگاه الکتروتراپی در فیزیوتراپی استفاده می کند؟


فیزیوتراپیست با توجه به نیاز و مشکلات شما می تواند از روش های درمانی مختلفی استفاده کند. یکی از این روش ها الکتروتراپی است. در این مقاله با الکتروتراپی، فواید آن و نحوه استفاده از دستگاه الکتروتراپی آشنا خواهید شد.

الکتروتراپی چیست؟

الکتروتراپی یک روش درمانی بدون دارو، غیر تهاجمی و غیر اعتیادآور است. استفاده از برق در این روش درمانی بی خطر است و از سال 1855 استفاده شده است. تحریک الکتریکی یا الکتروتراپی یک روش درمانی رایج است که در فیزیوتراپی به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی استفاده می شود. دستگاه های الکتروتراپی انواع مختلفی دارند. هر نوع را می توان برای دستیابی به اهداف مختلف در طول برنامه توانبخشی استفاده کرد.

دستگاه های الکتروتراپی در فیزیوتراپی که به عنوان دستگاه های الکتروتراپی نیز شناخته می شوند، جریان های ضربانی کوچکی را به عضلات و انتهای عصبی می رسانند. چنین تحریکی ماهیچه های درگیر را تقویت یا شل می کند و در نتیجه درد را کاهش می دهد. اگر حرکت پس از آسیب یا بیماری دشوار شود، افراد می توانند از خدمات فیزیوتراپی کمک بگیرند تا به آنها کمک کند تا دوباره روی پاهای خود بازگردند. در برنامه راه‌اندازی می‌توانید از تحریک الکترونیکی برای کمک به حرکت و احساس بهتر استفاده کنید.

دستگاه الکتروتراپی در فیزیوتراپی

چگونه یک فیزیوتراپ از تجهیزات الکتروتراپی در فیزیوتراپی استفاده می کند؟

سوال مهمی که مطرح می شود این است که فیزیوتراپیست چگونه و چرا از الکتروتراپی استفاده می کند؟ در ادامه با فواید الکتروتراپی آشنا خواهید شد و همچنین به این سوال پاسخ خواهیم داد:

1. درمان درد مزمن و حاد

تحریک عصبی عضلانی پوستی که با نام TENS نیز شناخته می شود، نوعی تحریک الکتریکی است که توسط الکتروتراپیست ها در فیزیوتراپی برای کنترل درد استفاده می شود. TENS پایانه های عصبی پوست را تحریک می کند که سیگنال های درد را به مغز می فرستند. این سیگنال ها را می توان برای کاهش درد مختل کرد.

TENS یک درمان غیرفعال است و یک برنامه توانبخشی موفق یک برنامه فعال است.بنابراین TENS همراه با ورزش درمانی فیزیوتراپی بهترین عملکرد را دارد.

2. بهبود قدرت عضلانی

فیزیوتراپیست می تواند از الکتروتراپی برای بهبود مفصل استفاده کند. الکتروتراپی در فیزیوتراپی می تواند به ویژه پس از جراحی، آسیب یا بی حرکتی طولانی مدت اهمیت داشته باشد.

از تحریک الکتریکی عصب و ماهیچه برای بهبود تون عضلانی استفاده می کند. انجام الکتروتراپی در سلامت جسمانی؛ فیزیوتراپیست الکترودهایی را روی قسمت های خاصی از عضله قرار می دهد که به درستی کار نمی کنند. تکانه های الکتریکی وارد عضله شده و باعث انقباض آن می شود.

الکتروتراپی در فیزیوتراپی از آتروفی عضلانی جلوگیری می کند. آتروفی عضلانی کاهش بافت ماهیچه ای است که عضله را در طول زمان بی مصرف می کند. همچنین گردش خون را بهبود می بخشد.

3. کنترل بی اختیاری ادرار

اگر مشکلات بی اختیاری دارید، الکتروتراپی در فیزیوتراپی می تواند به عضلات درگیر در بی اختیاری کمک کند. یک فیزیوتراپیست ممکن است از تحریک الکتریکی مانند تکانه های الکتریکی بیوفیدبک استفاده کند که انقباضات عضلانی را کنترل می کند تا مطمئن شود که عضلات مورد نظر کار می کنند. شما از درست استفاده می کنید. مانند عضلات کنترل کننده ادرار و کف لگن

4. کاهش نقطه ماشه یا نقاط ماشه ای

در صورت وجود اسپاسم عضلانی یا نقاط دردناک در عضله که به عنوان نقاط ماشه ای شناخته می شوند، می توان از الکتروتراپی در فیزیوتراپی استفاده کرد. از الکتریسیته می توان برای انقباض و شل کردن عضله آسیب دیده استفاده کرد و به کاهش تنش در عضله کمک کرد.

به یاد داشته باشید که کشش فعال پس از تحریک الکتریکی برای حفظ نقاط ماشه ای آرام ضروری است. اکثر تحقیقات نشان می دهد که انرژی الکتریکی در فیزیوتراپی می تواند علائم شما را کاهش دهد، اگرچه ممکن است نقاط ماشه ای به طور کامل حذف نشوند و ممکن است به تکنیک های دستی نیاز باشد.

5. درمان زخم با فیزیوتراپی

یکی از اثرات ویژه الکتروتراپی در فیزیوتراپی برای مدیریت زخم و بافت اسکار این است که وقتی پوست فرد به هر دلیلی آسیب می بیند و زخمی ایجاد می شود، اگر سطحی باشد، زخم با لایه جدیدی از پوست ترمیم می شود. برای ترمیم آسیب در لایه‌های عمیق‌تر، بدن پوست ضخیم‌تری به نام اسکار ایجاد می‌کند.

فیزیوتراپیست ها می توانند از تحریک الکتریکی برای تسریع بهبود زخم استفاده کنند. تحقیقات ثابت کرده است که درمان الکتریکی در فیزیوتراپی با ولتاژ بالا می تواند زخم های عمیق را التیام بخشد. در فیزیوتراپی، الکتریسیته گردش خون در اطراف زخم را بهبود می بخشد که تاثیر ویژه ای در تسریع بهبود زخم دارد.

انواع تجهیزات برقی

انواع دستگاه های الکتروتراپی

انواع مختلفی از دستگاه های الکتروتراپی وجود دارد که به آنها الکتروفیزیولوژی نیز می گویند:

TENS: محرک تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست است. الکترودهای ولتاژ پایینی که روی پوست قرار می‌گیرند، تحریک متناوب اعصاب سطحی را فراهم می‌کنند، سیگنال‌های درد را مسدود می‌کنند و اندورفین‌ها را آزاد می‌کنند. اندورفین ها مسکن های درد در بدن هستند. الکتروتراپی خانگی با دستگاه تنیس یکی از رایج ترین روش های الکتروتراپی است.

واحدهای ایالات متحده یا اولتراسوند: امواج صوتی با فرکانس بالا. این امواج در اعماق ناحیه آسیب دیده ارتعاش می کنند و گرمایی ایجاد می کنند که جریان خون را به بافت آسیب دیده جذب می کند. سپس بافت ها مواد مغذی را از خون دریافت می کنند و به این ترتیب فرآیند ترمیم آغاز می شود. این روش را می توان با یک داروی ضد التهابی موضعی یا ژل انجام داد.

جریان گالوانیکی ولتاژ بالا: در تحریک گالوانیکی با ولتاژ بالا، برق ولتاژ بالا و فرکانس پایین برای نفوذ به بافت عمیق استفاده می شود. این روش درمانی برای تسکین درد، بهبود جریان خون، رفع اسپاسم عضلانی و بهبود تحرک مفاصل استفاده می شود.

در فیزیوتراپی به چند جلسه الکتروتراپی نیاز دارم؟

اکثر بیماران در مورد تعداد جلسات الکتروتراپی در فیزیوتراپی کنجکاو هستند. باید بدانید که تعداد جلسات بستگی به بیماری، وضعیت و نیازهای فردی شما دارد. در این مورد با فیزیوتراپ یا پزشک خود مشورت کنید.

عوارض الکتروتراپی

درمان تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست به طور کلی کاملاً بی خطر است. در موارد بسیار نادر، جریان الکتریکی ممکن است آنقدر قوی باشد که فرد بتواند باعث سوختگی یا تورم پوست شود.

مراجعه به مرجع: https://payju.ir/content/لیست-مراکز-فیزیوتراپی-شیراز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد